Veliko je slišati o pomenu vitamina D predvsem v jesensko zimskem času, ko moramo okrepiti imunski sistem.
Pa veste zakaj je pomembna kombinacija vitamina D z vitaminom K?

Vitamin D imenujemo tudi »vitamin sonca«, ker ga telo tvori le ob sončni svetlobi.

 Vitamin D poznamo v dveh oblikah:
-vitamin D2 (ergokalciferol) in 
-vitamin D3 (holekalciferol), ki je učinkovitejši od D2.

Vitamin D3, je topen v maščobah in je bistven za absorpcijo kalcija v telesu.

Koristi Vitamina D:

- Podpira močne kosti
- Spodbuja zdrav imunski sistem
- Izboljša zdravje srca in ožilja
- Izboljša zdravje možganov
- Izboljša razpoloženje
- Lahko prepreči nekatere vrste raka
- Lahko izboljša vid in sluh

 Ali dobimo dovolj vitamina D, če se izpostavljamo soncu?

Spomladi in poleti lahko pokrijemo potrebe po vitaminu D že s krajšo izpostavljenostjo na soncu (15-30 minut). Jeseni in pozimi pa zaradi nizke intenzivnosti sončnih žarkov tvorbe vitamina D v koži skorajda ni. Poleg tega se sposobnost telesa, da tvori vitamin D, z leti slabša, tako da je pomanjkanje tega vitamina pri starostnikih kar pogosto.

Pomanjkanje vitamina D pri 80% odraslih Slovencev (od tega 40% hudo pomanjkanje)

Nacionalna raziskava z naslovom NutriHealth (Inštitut za nutricistiko) , ki so jo opravili na vzorcu zdravih odraslih Slovencev, je ugotovila, da ima v tem obdobju približno 80% odraslih Slovencev pomanjkanje vitamina D in celo 40% Slovencev ima hudo pomanjkanje vitamina D.  

Povzetek ugotovitev:

♦ Pomanjkanje vitamina D se lahko kaže v slabši mišični moči, čustvenih motnjah, depresiji, slabšem imunskem sistemu, bolečinah v kosteh in mišicah …
Dovolj vitamina D lahko umiri pretirano vnetno dogajanje v pljučih in tako ublaži potek bolezni COVID-19.
Jeseni in pozimi vitamina D primanjkuje kar 80% prebivalcem Slovenije, 40 % jih ima hudo pomanjkanje. (nacionalna raziskava NUTRIHEALTH, Inštitut za nutricistiko)
Vitamin D v telo vnesemo s prehranskimi dodatki oz. zdravili. Različne farmacevtske oblike (kapljice, kapsule, pršilo …) niso pomembne, pomembna je ustrezna doza; 20 do 50 mikrogramov (1000 do 2000 IU) na dan za vzdrževanje primerne ravni.
Uravnotežena prehrana ne zagotavlja zadostnega vnosa vitamina D.
Telo tvori vitamin D, če smo izpostavljeni soncu. Vendar samo, če na našo (nezaščiteno) kožo sončni žarki padajo pod določenim kotom. V našem podnebnem pasu se to dogaja samo poleti (maj-september) med 10. in 16. uro. V jesensko-zimskem času se lahko sončimo cel dan, pa bo tvorba vitamina D zanemarljiva.

VITAMIN K2

Vitamin K2 je pomemben predvsem zaradi njegove povezave s kalcijem. Kako in kje s ekalcij odlaga/nalaga in uporablja v telesu, vpliva namreč na srčno-žilni sistem, zdravje zob, kosti in zdravje ledvic.
Tvorba oblog v arterijah lahko privede do nastanka krvnih strdkov, kar pa je najpogostejši vzrok za srčni infarkt ali kap. Vitamin K2 uravnava kalcifikacijo z uravnavanjem beljakovin.

Zakaj je pomembna kombinacija vitamin D in K?

Vitamina D3 in K2 sodelujeta pri povečanju beljakovin, imenovanih matriksni GLA protein (MGP), ki so odgovorni za zaščito krvnih žil pred kalcifikacijo. To zmanjšuje tveganje za srčne bolezni, vključno s srčnimi napadi. ​​Hkrati vitamin K2 usmerja kalcij v kosti, kar ima za posledico boljše zdravje kosti.

Vitamin D pomaga absorbirati kalcij, vitamin K2 pa usmerja nalaganje kalcija na prava mesta v telesu.

 

Viri: